Author: Alma Ademovic

  • Naučnici su kreirali kontaktna sočiva koja zumiraju na vašu komandu

    Naučnici su kreirali kontaktna sočiva koja zumiraju na vašu komandu

    Naučnici sa kalifornijskog Univerziteta u San Dijegu stvorili su prototip kontaktne sočiva koja se kontroliše pokretima oka. Korisnici mogu da zumiraju sočiva ili smanjuju jednostavnim treptanjem dva puta. Dokument u kome se detaljno nalaze nalazi tima, objavljen je ovog meseca u Advanced Functional Materials. Biomimetička sočiva izrađena su od elastičnih polimernih filmova koji reaguju na električne signale koje generišu vaše oči prilikom kretanja, poput treptaja. Poznati i kao elektrooklografski signali, ljudi su čak u stanju da emituju električne impulse dok spavaju. “Čak i ako vaše oko ne vidi ništa, mnogi ljudi i dalje mogu pomicati očnu jabučicu i stvarati ovaj elektro-okulografski signal”, rekao je glavni istraživač Shengkiang Cai za New Scientist.

    Ali još uvek nemojte bacati naočare za čitanje ili dvogled, još je rano. Gizmodo je izvestio da prototip funkcioniše samo u specijalnoj instalaciji, a ispitanici su imali niz elektroda postavljenih oko očiju. Naučnici se nadaju da će se njihov izum ubuduće koristiti u protezama, podesivim naočarima i operacijama na udaljenosti pomoću robotike.

    Izvor: ITsvet
    Podeli
  • Šest razloga da popijete tri kafe dnevno

    Šest razloga da popijete tri kafe dnevno

    Crni napitak ne preporučuje se u trudnoći, a inače ima mnogobrojne benefite za zdravlje. Produžava život, smanjuje rizik od raka jetre, dijabetesa tipa 2 i depresije

    ISTRAŽIVANjE kineskih lekara pokazalo je da ispijanje više od dve šoljice kafe dnevno tokom trudnoće može da šteti razvoju bebine jetre i da uzrokuje da dete u odraslom dobu oboli od masne jetre i dijabetesa tipa 2, piše “Dejli mejl”. Naučnici su ustanovili da kofein smanjuje nivo hormona koji su vitalni za razvoj jetre. Ipak, kafa, izuzev za trudnice, ima mnogobrojna pozitivna dejstva na zdravlje, a istraživanja su pokazala da je dovoljno da se popiju do tri kafe dnevno.

    Produžava život

    Osobe koje piju kafu žive duže, pokazalo je više od 20 istraživanja u kojim je učestvovalo skoro milion ljudi. Studije su pokazale da osobe koje piju kafu imaju za 14 odsto manji rizik od prerane smrti izazvane različitim oboljenjima nego osobe koje je ne piju. Čak ispijanje samo jedne šolje dnevno smanjuje ovaj rizik za osam odsto.

    Prija jetri

    Iako u trudnoći može da ošteti razvoj bebine jetre, kafa, inače, prija ovom organu. Crni napitak znatno smanjuje rizik od nastanka raka jetre. Istraživanja su pokazala da kahveol i kafestol, jedinjenja prisutna u kafi, utiču na smanjenje upalnih procesa i predstavljaju jednu od najboljih zaštita od pojave raka. Ispostavilo se da kafa reguliše biohemijske procese jetre i utiče na izbacivanje toksina iz organizma, posebno aflatoksina.

    Smanjuje rizik od dijabetesa

    Ljubitelji kafe imaju manji rizik od razvoja dijabetesa tip 2. Sa unosom svake nove šoljice kafe tokom dana povećava se procenat zaštite od nastanka ove bolesti. Aktivne supstance u kafi utiču na smanjenje oksidativnog stresa i disbalansa slobodnih radikala i antioksidanasa. Omiljeni napitak sadrži hlorogenu kiselinu, koja poboljšava metabolizam glukoze i pojačava osetljivost na insulin, kao i kofeinsku kiselinu, koja povećava apsorpcionu sposobnost mišića – bolje koriste glukozu iz krvi.

    Podiže pritisak, ali čuva srce

    Iako zvuči kontradiktorno, istraživanja su pokazala da je kafa dobra za srce. Veći unos kofeina podiže krvni pritisak i homocisetin – dva faktora koja utiču na pojavu oboljenja srca. Međutim, na duže staze kafa nije povezana sa stvaranjem srčanih problema. Ukoliko imate visok krvni pritisak, kafa će da bude najmanji problem. Kofein u energetskim i gaziranim pićima je mnogo opasniji za rad srca, jer se sporije obrađuje tokom metaboličkih procesa. Najnovija istraživanja su dokazala da kafa nema nikakvu vezu sa srčanim udarom i kardiovaskularnim problemima. Štaviše, neke studije pokazuju da osobe koje redovno piju kafu imaju smanjen rizik od oboljenja srca.

    Povećava fizičku sposobnost

    Osim sagorevanja masnoća, kofein je zaslužan i za bolje fizičke sposobnosti. On povećava nivo adrenalina, koji organizam stavlja u stanje akcije, pa se bolje i jače kreće i lakše podnosi napor. Kofein utiče na razlaganje masnoća, koje dospevaju do mišića, i tako organizam dobija energiju za rad. Zato pola sata pre odlaska u teretanu ili fitnes centar možete da popijte šolju kafe.

    Protiv depresije

    Depresija znatno utiče na smanjenje kvaliteta života. Nažalost, ovo oboljenje je veoma često u savremenom svetu. U studiji Harvard univerziteta dokazano je da žene koje piju do tri šolje kafe dnevno imaju za 20 odsto manji rizik od pojave depresije.

     

    Izvor: Večernje novosti

    Podeli
  • ALARMANTNI PODACI O NASTRADALIMA NA SRPSKIM PUTEVIMA: Polovina poginulih bili pešaci

    ALARMANTNI PODACI O NASTRADALIMA NA SRPSKIM PUTEVIMA: Polovina poginulih bili pešaci

    Prema najnovijim statističkim podacima Agencije za bezbednost saobraćaja u periodu od 2016. do 2018. godine, 27 odsto poginulih činili su stariji od 65 godina, a polovina poginulih i četvrtina povređenih starijih osoba nastradali su kao pešaci.

    Prema podacima iz izveštaja, koje je objavio list Politika, tokom prethodne tri godine u saobraćajnim nesrećama u Srbiji poginulo je 469 i povređeno 6.600 građana starijih od 65 godina, što je godišnje u proseku oko 156 poginulih i oko 2.000 povređenih.

    “Drugim rečima, svaki drugi dan jedna starija osoba pogine u udesu, a svakog dana bude povređeno oko pet ljudi. Stariji od 65 godina čine oko 20 odsto stanovništva u Srbiji, dok ih je istovremeno oko 27 odsto poginulih u saobraćajnim nesrećama, a pritom učestvuju manje u saobraćaju od prosečnog stanovnika Srbije”, navodi se u izveštaju i dodaje da češće stradaju muškarci nego žene.

    Kako se dodaje, najviše starih strada u nesreći sa putničkim vozilom – 70 odsto, a slede teretna vozila – 21 i autobusi – pet odsto.

    V.d. direktora Agencije Jasmina Milošević apelovala je na starije da se ponašaju pažljivo i odgovorno u saobraćaju, jer se pokazalo da se stariji ljudi kao pešaci ponašaju suprotno onome što su učili svoju decu i unuke.

    “Stariji moraju da budu posebno oprezni na pešačkom prelazu, jer postoje vozači koji ne prate saobraćajnu signalizaciju i ne poštuju propise”, rekla je ona i dodala da je najviše stradalih u vreme sumraka i “prvog mraka”, odnosno između 17 i 20 sati.

     

    (Kurir.rs/Tanjug)

    Podeli
  • Dačić danas otvara počasni konzulat u Jedrenu

    Dačić danas otvara počasni konzulat u Jedrenu

    Prvi potpredsednik Vlade i ministar spoljnih poslova Ivica Dačić, zajedno sa počasnim konzulom Salihom Akgulom, otvoriće danas počasni konzulat Republike Srbije u gradu Jedrenu u Turskoj.

    Konzulat u Jedrenu će, pored pružanja pomoći našim državljanima kao osnovne delatnosti, imati i posebnu funkciju uspostavljanja novih i čvršćih odnosa privreda dveju zemalja, saopštilo je MInistarstvo spoljnih poslova.

    Tome će, kako se navodi, poseban doprinos dati Salih Akgul, istaknuti privrednik i vlasnik kompanije “€žSalkano”, koja je renomirani proizvođač i sponzor biciklističkih reprezentacija i Srbije i Turske.

    “Gospodin Salih Akgul je osvedočeni prijatelj i državljanin obe države, a istakao se i na polju humanitarnih aktivnosti i aktivnosti usmerenih na očuvanju veza sa maticom”, navodi se u saopštenju.

     

     

    Izvor: Tanjug, Blic

    Foto: Vesna Lalić / RAS SRBIJA

    Podeli
  • KO IZDAJE STAN NA CRNO, KAZNA POLA MILIONA: Evo koliko se godišnje plaća po krevetu ako turistima izdajete legalno!

    KO IZDAJE STAN NA CRNO, KAZNA POLA MILIONA: Evo koliko se godišnje plaća po krevetu ako turistima izdajete legalno!

    Ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Ljajić kaže da su uvođenjem paušalnog oporezivanja za građane koji izdaju stan, sobu ili kuću želeli da motivišu ljude da ne rade na crno, jer će kazne biti i više od pola miliona dinara.

    On je za TV Pink rekao da je u Beogradu kategorisano samo 2.500 mesta, a da stotine hiljada stranih turista godišnje dođu da posete prestonicu Srbije, da Novi Sad ima još manje kategorisanih mesta svega 600 ležajeva, a drugi je po broju turista grad u Srbiji.

    “Imali smo problem da inspekcija ne može da uđe u stan da kontroliše. Hteli smo da nađemo rešenje da to bude takozvana ‘vin vin’ situacija i uveli smo paušalno oporezivanje za one koji imaju do 30 ležajeva”, pojasnio je ministar.

    On je naglasio da će za smeštaj prve kategorije vlasnici plaćati 3.000 dinara godišnje po ležaju. Na taj način, naglašava, ministarstvo je htelo da motiviše ljude da ne rade u crnoj zoni jer će kazne biti ogromne.

    “U Beogradu više od 280 ljudi se prijavilo i kategorisalo smeštajne kapacitete. Oni plaćaju minimalni porez”, rekao je Ljajić i dodao da su na dobiti svi država koja će ubirati malo sredstava od poreza i vlasnici smeštajnih kapaciteta koji će uz minimalan iznos raditi legalno.

    Srbija je, kako kaže, po proceni evropske turističke komisije za 2019. godinu treće rastuće tržište u Evropi. Tome je doprinelo što Srbija nije bila ranije prepoznata kao turistička destinacija i što strani turisti teže da posećuju neotkrivene destinacije.

    Ne očekuje da će ove godine rast stranih turista koji posete Srbiju dostići 10 odsto, ali će, kako kaže, biti sigurno veći od pet odsto.

    “Po procenama kineskog giganta Alibabe i njihove turističke platforme, mi smo četvrto rastuće tržište za kineske turiste u 2019. godini u svetu. Nije reč o apsolutnom broju već o procentualnom rastu kineskih turista”, pojasnio je on.

    U prvoj polovini godine Srbiju je posetilo 57.000 gostiju iz Kine.

     

     

     

    (Kurir.rs/Tanjug/TV Pink)

    Podeli